Polityka Ochrony Dzieci

 

POLITYKA OCHRONY DZIECI

JASTRZĘBSKI KLUB HOKEJOWY GKS JASTRZĘBIE

Polityka Ochrony Dzieci ma za zadanie ochronę dzieci będących uczestnikami imprez, wydarzeń portowych, szkoleniach oraz współzawodnictwie sportowym organizowanym i współorganizowanym przez współpracowników JKH GKS Jastrzębie, przed wszelką krzywdą. Stanowi informację dla pracowników i współpracowników o obowiązkach związanych z ochroną dzieci.

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników i współpracowników JKH GKS Jastrzębie jest podejmowanie działań mających na celu ochronę godności dziecka, poszanowanie jego praw oraz działanie w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik i współpracownik traktują dziecko z szacunkiem oraz należytą uwagą i troską o jego dobro. Nadrzędną wartością jest zapewnienie dzieciom harmonijnych warunków rozwoju, wolnych od wszelkich form przemocy, krzywdzenia i zaniedbywania. Wszelkie działania podejmowane przez pracowników JKH są podporządkowane dobru i bezpieczeństwu dzieci. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Realizując te cele, pracownicy JKH działają w ramach obowiązującego prawa oraz swoich kompetencji. Wszelkie podejrzenia o nadużycia wobec dzieci są traktowane priorytetowo  i podlegają niezwłocznemu wyjaśnieniu, zachowując pełną współpracę z organami ścigania i organizacjami odpowiedzialnymi za ochronę dzieci.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

Pracownikiem i współpracownikiem JKH uważa się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, osobę współpracującą na podstawie umowy cywilno-prawnej, umowy wolontariackiej, umowy stażowej, umowy o praktyki lub innej umowy mającą kontakt z dziećmi w czasie wydarzeń, szkoleń i współzawodnictwa sportowego organizowanego/współorganizowanego przez JKH.

  • Dzieckiem według obowiązującego prawa jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  • Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza).
  • Zgoda opiekuna oznacza zgodę osoby uprawnionej do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego (rodzica, opiekuna prawnego) lub innej osoby uprawnionej. W przypadku rodziców oznacza zgodę jednego z nich. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka sprawę rozstrzyga sąd.
  • Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego wpływającego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika JKH, jego opiekunów, dotyczy również przemocy rówieśniczej.

Krzywdzeniem jest:

Przemoc fizyczna jest często najłatwiej rozpoznawalną formą, to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Za krzywdzenie uznawane jest również zachęcanie dzieci do agresywnej zabawy, bez względu na ryzyko zranienia siebie lub innych osób.

Przemoc psychiczna, emocjonalna lub werbalna to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, manipulowanie nim, wykluczanie z pewnych aktywności, obniżając jego poczucie wartości, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać, naśmiewanie się z dziecka i zachęcanie do tego innych uczestników imprezy, krzyczenie na dziecko i używanie języka agresywnego, ironicznego lub poniżającego w szczególności w sytuacjach niepowodzenia sportowego, umieszczanie niestosownych komentarzy w mediach społecznościowych. Przemoc emocjonalna może ranić i powodować szkody, podobnie jak przemoc fizyczna.

Przemoc seksualna to każdy rodzaj kontaktu seksualnego między osobą dorosłą, a dzieckiem. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem oraz zachowań bez kontaktu fizycznego np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, ekshibicjonizm, podglądanie, fotografowanie, wysyłanie nieodpowiednich wiadomości seksualnych za pomocą Internetu lub telefonu. Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.

Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych i materialnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki podczas wypełniania obowiązku szkolnego, opieki medycznej oraz brak nadzoru opiekunów podczas imprezy lub zawodów.

Prześladowanie to znęcanie się dorosłego nad dzieckiem, jednak takie nadużycia mogą pochodzić również od rówieśników. Przemoc dziecka wobec innego dziecka często jest nazywana prześladowaniem. Prześladowanie może przybierać różne formy.  Obejmuje działania fizyczne, takie jak uderzanie, uszkodzenia lub kradzież mienia, aktywność online, tj. obraźliwe wiadomości, komentarze, posty lub zdjęcia zamieszczane w mediach społecznościowych, akty słowne, przezywanie. Prześladowanie może być oparte na kryterium płci, pochodzenia etnicznego, seksualności, niepełnosprawności lub poziomie umiejętności sportowych. Dorośli czasami lekceważą prześladowanie, myśląc, że przynosi mniejsze skutki, ponieważ występuje między dziećmi. Prześladowanie może powodować szkody. Z tego powodu ważne jest, aby tworzyć atmosferę, w której wszyscy wiedzą, że prześladowanie nie jest i nie będzie tolerowane i należy na nie reagować, gdy tylko się rozpocznie. 

Inne formy nadużyć, takie jak dyskryminacja, wykorzystywanie i przemoc, znęcanie się dorosłych nad dziećmi jak i dzieci wzajemnie nad sobą, mimo pewnych odrębności, należą do głównych kategorii nadużyć.

  • Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
  • Interwencją prawną jest zawiadomienie policji lub prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub zawiadomienie właściwego sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich o zagrożeniu dobra dziecka.

Rozdział II

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikiem a dzieckiem

Pracownicy JKH, współpracownicy w tym wolontariusze, praktykanci, pracownicy tymczasowi biorący udział w imprezach, wydarzeniach, szkoleniach i współzawodnictwie sportowym organizowanym i współorganizowanym przez JKH znają treść dokumentu „Polityka Ochrony Dziecka” i są zobowiązani do jej stosowania w codziennej pracy.

Dobro i bezpieczeństwo dzieci traktowane jest priorytetowo.

Pracownicy JKH i współpracownicy z szacunkiem traktują wszystkie dzieci bez względu na ich wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności.

Pracownicy JKH i współpracownicy w kontaktach z dziećmi kierują się następującymi zasadami:

  • osoba dorosła szanuje dziecko i jego prywatność;
  • osoba dorosła uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka;
  • osoba dorosła zwraca się do dziecka językiem zrozumiałym;
  • osoba dorosła nie wyraża krytycznych, ośmieszających opinii, uwag i osądów wobec dziecka;
  • osoba dorosła w żaden sposób nie dyskryminuje dziecka;
  • osoba dorosła nie wykorzystuje przewagi fizycznej i psychicznej wobec dziecka (nie bije, nie szarpie, nie stosuje siły fizycznej);
  • osoba dorosła reaguje na wszelkie formy obrażania, zastraszania i nietolerancji, dotyczy to również form przemocy: fizycznej, psychicznej jak i rówieśniczej.

W stosunku do dzieci niedopuszczalne są następujące zachowania: zawstydzające, upokarzające lub poniżające, mające znamiona przemocy psychicznej, fizycznej lub wykorzystywania seksualnego, naruszające godność dziecka, niestosowny kontakt fizyczny.

Pracownicy JKH nie angażują się w prywatne rozmowy w mediach społecznościowych pomiędzy dziećmi - uczestnikami imprez. Nie zamieszczają komentarzy ani nie udostępniają zdjęć, które mogłyby zagrozić dobru dzieci lub wyrządzić im krzywdę.

Pracownicy JKH informują rodziców, opiekunów oraz Prezesa JKH o swoich obawach, dotyczących bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia dzieci, szczególnie w sytuacji stwierdzenia zachowań noszących znamiona prześladowania, przemocy lub dyskryminacji.

Pracownicy JKH dbają o zachowanie równowagi pomiędzy potrzebą nadzoru nad dzieckiem, a jego prawem do prywatności.

Rozdział III

Sposoby weryfikacji pracowników

  • Dane osobowe osób będących uczestnikami we współzawodnictwie sportowym mających styczność z dziećmi są rejestrowane zgodnie z zapisami prawa dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, aby w sytuacji ewentualnego nadużycia w prosty sposób można było zidentyfikować sprawcę.
  • Dane osobowe pracowników mających kontakt z dziećmi, przed ich przystąpieniem do pracy, podlegają sprawdzeniu w Krajowym Rejestrze Karnym oraz Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, aby zapobiegać ewentualnym nadużyciom.
  • Na osobie przystępującej do pracy z dziećmi ciąży obowiązek przedłożenia dokumentów i oświadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 3-8 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym.

Rozdział IV

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

Pracownicy JKH posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

Pracownicy JKH i współpracownicy obserwują sytuację i dobrostan dziecka.

Rozdział V

Procedura zgłaszania podejrzeń krzywdzenia dziecka

  • W przypadku zauważenia krzywdzenia dziecka, pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Prezesa JKH lub osoby przez nią wyznaczonej o zaistniałej sytuacji. Zgłoszenia można dokonać osobiście, pisemnie lub wysyłając e-mail na adres jkh@jkh.pl.
  • Pracownicy i współpracownicy JKH biorący udział w interwencji mają obowiązek zachowania tajemnicy informacji związanych z wyjaśnianą sytuacją.
  • Każde podjęcie interwencji rozpoczyna się od poinformowania opiekuna prawnego dziecka o podejrzeniu jego krzywdzenia, jeśli nie zagraża to dobru dziecka.

Procedura interwencji w przypadku otrzymania zgłoszenia o podejrzeniu krzywdzenia dziecka:

  • W przypadku otrzymania informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka pracownik JKH ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 1) i przekazania uzyskanej informacji do Prezesa JKH w celu podjęcia kroków mających na celu ocenę sytuacji.
  • Wstępne ustalenie okoliczności sprawy. Każde zgłoszenie traktowane z powagą i badane z należytą starannością.
  • W przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika lub inną osobę Prezes JKH wzywa osobę, którą podejrzewa się o krzywdzenie i informuje ją o podejrzeniu.
  • Prezes JKH (lub osoba wskazana przez niego) w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów sporządza opis zaistniałej sytuacji oraz sporządza protokół z rozmowy (załącznik nr 2): ze zgłaszającym fakt krzywdzenia dziecka, lub z podejrzanym o krzywdzenie.
  • Wnioski z interwencji powinny zawierać wskazania dotyczące działań jakie Prezes/lub wyznaczona przez nią osoba podejmuje na rzecz dziecka, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (załącznik nr 3).
  • Prezes JKH podejmuje decyzję o zdyscyplinowaniu krzywdzącego, forma zależy od tego, kim jest krzywdzący, czy pracownikiem, czy opiekunem dziecka. W przypadku pracownika wyciągnięte zostaną konsekwencje wynikające z Kodeksu Pracy do zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji włącznie. Jeśli krzywdzącym jest opiekun dziecka, konsekwencje mogą być różnorodne do zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa włącznie (załącznik nr 4).
  • W przypadkach bardziej skomplikowanych dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego lub psychicznego o dużym nasileniu niezwłocznie zostaną zawiadomione odpowiednie organy.
  • W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (Policja, pogotowie ratunkowe).

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń.

Przechowywanie i dokumentowanie informacji o ujawnionych lub zgłoszonych incydentach lub zdarzeniach zagrażających dobru małoletniego będą dokumentowane natychmiast po ich ujawnieniu lub zgłoszeniu. Dokumentacja powinna zawierać:

  • Dokładny opis zdarzenia, data, czas, miejsce, osoby zaangażowane i świadkowie.
  • Opis podjętej reakcji w odpowiedzi na incydent oraz wszelkich podjętych działań.
  • Informacje jakie zostały przekazane organom zewnętrznym (np. prokuraturze, policji).
  • Zgłoszenia będą przechowywane w Rejestrze Zgłoszonych Incydentów (załącznik nr 5) prowadzonym przez osobę wskazaną przez Prezesa JKH w okresie niezbędnym dla celów ujawniania i prowadzenia stosownych wyjaśnień oraz postępowań w sprawie.
  • Przechowywanie danych osobowych będzie się odbywało zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszystkie dokumenty dotyczące zgłoszeń w szczególności informacje zawierające dane osobowe, będą przechowywane, w bezpiecznym i zamkniętym miejscu z dostępem wyłącznie upoważnionych osób, do momentu realizacji celu, dla którego zostały zebrane, przy czym maksymalny okres nie może przekroczyć pięciu lat, chyba, że przepisy prawa z prowadzonymi postępowaniami wymagają dłuższego okresu przechowywania.

Rozdział VI

Zasady ochrony dostępu do Internetu

JKH nie umożliwia dzieciom dostępu do Internetu dostarczanego ani na urządzeniach, ani za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Dzieci korzystają z własnych urządzeń, które mają możliwość łączenia się z siecią zewnętrzną. Odpowiedzialność za dostęp do niewłaściwych treści, na prywatnych urządzeniach ponoszą rodzice i opiekunowie prawni.

Rozdział VII

Zasady ochrony danych osobowych dziecka i wizerunku dziecka

  • Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanym RODO i powiązanymi z RODO aktami prawnymi.
  • Pracownicy JKH mają obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarzają oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  • Na przetwarzanie wizerunku należy pozyskać zgodę od rodzica, opiekuna prawnego dziecka.
  • Wizerunek dziecka podlega ochronie prawnej.

Zasady utrwalania i publikowania wizerunku dziecka:

  • Zarejestrowane obrazy powinny koncentrować się na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
  • Utrwalanie wizerunku dziecka filmowanie, fotografowanie, nagrywanie możliwe jest po uprzednim uzyskaniu pisemnej zgody rodziców/ opiekunów prawnych (nie dotyczy systemów monitoringu CCTV).
  • Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zawody, szkolenie zawodników, treningi, publiczna impreza zgoda rodziców/opiekunów prawnych na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
  • Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków dzieci należy zgłaszać do siedziby JKH lub adres e-mail jkh@jkh.pl.

Rozdział VIII

Monitoring stosowania Polityki

  • Prezes JKH jest odpowiedzialny za realizację i propagowanie Polityki Ochrony Dzieci. W ramach delegowania uprawnień może też wyznaczyć inną osobę do realizacji tych zadań.
  • Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  • Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród personelu, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki (załącznik nr 6).
  • W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki.
  • Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez personel ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Prezesowi JKH.
  • Prezes JKH wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza nowe brzmienie Polityki.

Rozdział IX

Przepisy końcowe 

  • Polityka Ochrony Dzieci w JKH jest dokumentem ogólnodostępnym. Każdy może się z nim zapoznać w dowolnej chwili.
  • Polityki jest dostępna w formie elektronicznej na stronie internetowej JKH oraz w formie fizycznej w siedzibie JKH w miejscu widocznym dla personelu, opiekunów prawnych i dzieci.
  • Każdy pracownik JKH zobowiązany jest do zapoznania się z treścią Polityki.
  • Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  • Ogłoszenie Polityki następuje poprzez zamieszczenie jej tekstu na stronie internetowej JKH GKS Jastrzębie.

Organizacje kontaktowe udzielające wsparcia w sytuacji przemocy/krzywdzenia dzieci:

  • 800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka - numer bezpłatny.
  • 116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży numer bezpłatny prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
  • 116 123 - Poradnia telefoniczna “NIEBIESKA LINIA”.
  • 800 100 100 - Telefon dla rodziców, nauczycieli i innych profesjonalistów pracujących z dziećmi oferujących poradnictwo prawne i psychologiczne w zakresie interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, a także pomocy psychologicznej dziecku przeżywającemu trudności prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
  • 112 - Numer alarmowy.
  • 997 – Policja.
  • Najbliższy ośrodek pomocy społecznej.

 


 

POLITYKA OCHRONY DZIECI

Jastrzębski Klub Hokejowy GKS Jastrzębie

wersja skrócona

W Jastrzębskim Klubie Hokejowym GKS Jastrzębie (JKH) dzieci oraz młodzież są traktowani z szacunkiem i nie ma tu zgody na krzywdzenie. Przez krzywdzenie należy rozumieć zamierzone albo nieumyślne działanie, którego skutkiem jest sprawienie, aby ktoś inny źle się poczuł.

W JKH pracują osoby, które nie zagrażają bezpieczeństwu dziecka. Dbają o bezpieczne relacje między dziećmi a naszymi pracownikami. Posiadają wiedzę jak rozpoznać, że dziecko jest krzywdzone i co robić w takiej sytuacji.

Nasi pracownicy są przygotowani do podejmowania działań w przypadku posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka. Zawsze, gdy doświadczasz krzywdzenia, możesz zgłosić to pracowników JKH, zostaną wówczas uruchomione stosowne procedury.

W sytuacji gdy nie będziesz pewien, czy jakieś zachowanie to krzywdzenie czy nie, jeśli masz co do takiego zachowania wątpliwości, możesz podzielić się swoim problemem z pracownikiem JKH lub inną osobą dorosłą.

Nie obawiaj się, że będziesz sprawiać kłopot, nie musisz być bezproblemowy. Twoje odczucia zostaną potraktowane poważnie i z szacunkiem.

Gdy ktoś sprawi, że źle poczułeś się, np. namawia Cię do zrobienia czegoś czego nie chcesz, powie coś przez co nie wierzysz w siebie, masz pełne prawo się temu sprzeciwić i nie ma w tym nic złego, niezależnie czy jest dziecko, rodzice, nauczyciel, trener czy inna osoba.

Powiedz czym się martwisz, czego się boisz osobie dorosłej.

Pamiętaj, że jesteś dla nas ważny i będziemy traktować Cię z szacunkiem. W każdej sytuacji będziemy starali się wysłuchać Cię z uwagą. Cokolwiek się dzieje w Twoim życiu, nie jesteś sam, są dorośli, którzy mogą Ci pomóc.

To są bezpłatne całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać:

116 111 Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży

800 120 002 Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”

800 12 12 12 Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

Jeśli chcesz powiedzieć nam coś ważnego, możesz do nas napisać na adres e-mail: jkh@jkh.pl

Z pełnym tekstem Polityki Ochrony Dzieci możesz zapoznać się na stronie internetowej JKH www.jkh.pl


ZAŁĄCZNIKI:

Załącznik nr 1.pdf

Załącznik nr 2.pdf

Załącznik nr 3.pdf

Załącznik nr 4.pdf

Załącznik nr 5.pdf

Załącznik nr 6.pdf

tel./fax 32 476 16 50
aleja Jana Pawła II 6a, 44-335 Jastrzębie-Zdrój

Formularz kontakowy

 
 
 


 

Administratorem danych jest Jastrzębski Klub Hokejowy GKS Jastrzębie, ul. Leśna 1, 44-335 Jastrzębie-Zdrój. Dane wpisane w formularzu kontaktowym będą przetwarzane w celu udzielania odpowiedzi na przesłane zapytanie.

NASTĘPNY MECZ